Masz pytanie? Zadzwoń: (12) 399 40 82 lub napisz do nas
 
Notice: Undefined index: count in /home/mstudio1/domains/konsult-med.com.pl/public_html/include/leftmenu.php on line 6

Artykuły

rozmiar czcionki:

A

A

A

Czy system zarządzania jakością jest potrzebny?

dodane przez: konsultmed | Data publikacji: 2012.02.01
W dzisiejszych czasach prawie każdy przedsiębiorca niezależnie od branży jaką reprezentuje jak i od wielkości firmy, którą zarządza staje przed dylematem wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001.

Certyfikat zarządzania jakością jest bowiem dowodem i gwarancją dla Klienta, że dana firma dba o jego zadowolenie i dokłada wszelkich starań, aby dostarczyć produkt o wysokiej jakości. Posiadanie certyfikatu ISO powoduje zwiększenie wiarygodności przedsiębiorstwa.
Wiele firm nie decyduje się na wdrożenie systemu ISO ponieważ obawia się biurokracji.
I rzeczywiście, jeszcze 10-15 lat temu ISO kojarzyło się w Polsce jedynie ze stertą „papierów”, które najpierw trzeba było napisać a później wypełniać.

Norma ISO 9001 jest normą bardzo ogólną a audit systemu zarządzania jakością jest poszukiwaniem obiektywnych dowodów na spełnienie wymagań normy. Dlatego w latach dziewięćdziesiątych kiedy normy ISO pojawiły się w Polsce w obawie przed niezgodnościami podczas auditów opracowywano jak najwięcej różnego rodzaju dokumentów i formularzy uważając, że „papierowy dowód” najtrudniej podważyć. Bardzo wiele z tych dokumentów było dokumentami tworzonymi dla auditora a nie w celu usprawnienia funkcjonowania firmy.

Od tamtego czasu wiele się jednak zmieniło. Przede wszystkim nauczyliśmy się właściwie interpretować wymagania normy. Przez lata nabywania doświadczenia zarówno przez konsultantów wdrażających systemy zarządzania jakością jak i przez auditorów ilość zbędnych dokumentów i zapisów znacznie się zmniejszyła.

Od czego zacząć wdrażanie systemu?

  • Zarząd firmy musi sobie odpowiedzieć na kluczowe pytanie: czy chce mieć certyfikat ISO czy dobrze funkcjonujący System Zarządzania Jakością potwierdzony certyfikatem?
  • Następnie Zarząd musi podjąć decyzję czy system zarządzania jakością będzie wdrażany własnymi siłami czy też zostanie zatrudniona firma konsultingowa.
  • Jeśli decydujemy się na samodzielne wdrażanie systemu musimy przeszkolić grupę pracowników, którzy będą umieć właściwie interpretować wymagania normy.
  • Jeśli decydujemy się na wdrażanie systemu z firmą konsultingową pamiętajmy, że wybór konsultanta jest bardzo istotnym elementem dobrze wdrożonego i funkcjonalnego systemu.  Podczas wyboru konsultanta należy zwrócić uwagę na jego doświadczenie zawodowe. Konsultant oprócz znajomości wymagań normy powinien wykazać się również znajomością specyficznych wymagań obowiązujących w branży, w której wdraża system. Przykładowo nie wdroży dobrze systemu ISO w firmie kosmetycznej konsultant mający nawet olbrzymie doświadczenie w branży budowlanej czy samochodowej. Taki konsultant nie będzie rozumiał wymagań GMP stawianych producentom branży kosmetycznej przez Ustawę o kosmetykach. Nie będzie znał i rozumiał wymagań Ustawy o towarach paczkowanych i wielu, wielu innych specyficznych dla branży kosmetycznej wymagań. Konsultant, który przynosi nam procedury „gotowce” również nie jest dobrym konsultantem. Każda firma jest bowiem inna i funkcjonuje w specyficzny dla siebie sposób. Dlatego nie można powielać tych samych procedur w różnych przedsiębiorstwach zmieniając jedynie ich nagłówki. Ponadto podczas wdrażania systemu zarządzania jakością konsultant powinien wykorzystać dokumenty już istniejące i funkcjonujące w firmie. Procedury „gotowce” zwykle takiej możliwości nie dają.
  • Następnym krokiem jest powołanie Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością, który będzie koordynował wszystkimi pracami podczas wdrażania systemu jak również będzie nadzorował system po jego wdrożeniu i certyfikacji. Pełnomocnikiem powinna być osoba znająca bardzo dobrze firmę i ciesząca się dużym autorytetem. Norma ISO 9001:2008 precyzuje dokładnie, że Pełnomocnikiem powinna być osoba wyznaczona spośród najwyższego kierownictwa oraz z wewnątrz organizacji. Poprzednia wersja normy ISO 9001:2001 nie określała tego jednoznacznie i często funkcja ta była zlecana konsultantom zewnętrznym. Obecnie Pełnomocnik ds. SZJ może korzystać z doraźnej pomocy konsultantów zewnętrznych, ale w codziennej rzeczywistości sam nadzoruje system.
Po co firmie ISO?

Wdrożenie odpowiedniego i skutecznego systemu zarządzania jakością, w realizacji którego uczestniczą wszyscy pracownicy firmy, umożliwia osiągnięcie oczekiwanej jakości wyrobów i usług w sposób ekonomicznie efektywny, tworzenie zaufania w relacjach klient – dostawca oraz uporządkowanie przebiegu procesów we wszystkich obszarach firmy. Certyfikat zwiększa wiarygodność i prestiż firmy, czasami jest warunkiem koniecznym do podjęcia współpracy z innymi podmiotami czy też warunkiem wejścia z własnymi produktami na rynki innych krajów.
W obszarze produkcji znacznie zmniejsza się częstotliwość powstawania wyrobów niezgodnych.
Korzyści płynące z wdrożenia systemu zarządzania jakością można też szybko zauważyć w obszarze badania satysfakcji Klienta, co przekłada się na możliwość szybkiego dostosowania się do zmieniających się potrzeb rynku.
Wdrożenie systemu zarządzania jakością to również wymierne korzyści ekonomiczne, które łatwo można policzyć. Korzyści ekonomiczne dotyczą najczęściej:

  • minimalizacji ryzyka wystąpienia wyrobów niezgodnych,
  • ograniczenia ilości reklamacji,
  • skrócenia czasu obiegu dokumentów i zwiększenia efektywności firmy,
  • możliwości podjęcia współpracy z kontrahentem wymagającym posiadania ISO,
  • możliwości wejścia na inne rynki zbytu. 
Korzyści można osiągnąć pod warunkiem, że system został prawidłowo wdrożony i prawidłowo funkcjonuje.
Zobacz tagże...
2012.02.01

Etapy wdrażania systemu zarządzania jakością.

dodane przez: konsultmed
Każda firma przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu wdrażania systemu w jakiś określony sposób już funkcjonowała i rozwijała się. Wdrażany system nie powinien „burzyć” całkowicie istniejącego dotychczas w firmie systemu funkcjonowania poszczególnych komórek organizacyjnych. »
2012.02.01

Powody złego funkcjonowania systemu.

dodane przez: konsultmed
Powodów złego funkcjonowania systemu, który nie przynosi korzyści, ale stanowi wręcz obciążenie finansowe dla firmy jest co najmniej kilka. »